Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

niedziela, luty 23, 2020

Business Intelligence

Prowadzenie firmy wymaga podejmowania setek decyzji dziennie – zarówno przez kierownictwo, jak i pracowników operacyjnych. Aby podejmowane działania były właściwe, muszą opierać się na aktualnych informacjach. Jednak co zrobić, kiedy problemem staje się nie brak informacji, a ich nadmiar? W przeciętnej firmie codziennie generowane są takie ilości danych, że umysł ludzki nie jest w stanie samodzielnie ich analizować. Dostępne na rynku rozwiązania często też nie są wystarczającym wsparciem. Właśnie dlatego platforma Comarch ALTUM została wyposażona w narzędzia analityczne Business Intelligence, które są integralną częścią systemu.




Wykorzystanie możliwości Business Intelligence w zarządzaniu. Kliknij, aby powiększyć »

Wiedza o firmie w jednym miejscu

Wbudowane w Comarch ALTUM narzędzie Business Intelligence to profesjonalna platforma analityczna, oparta na technologii OLAP. Rozwiązanie pozwala w szybki sposób budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące praktycznie wszystkich obszarów działania firmy. Do tej pory przygotowanie raportów trzeba było zlecać informatykom lub firmom konsultingowym. Czas oczekiwania był na tyle długi, że często okazywało się, że informacje z raportu już się zdezaktualizowały. Tworzenie analiz w Comarch ALTUM nie wymaga od Użytkownika wiedzy informatycznej – odbywa się przy użyciu intuicyjnego mechanizmu „przeciągnij i upuść” (drag&drop) i wymaga zaledwie kilku ruchów myszką.

Różne formy prezentacji danych w Comarch ALTUM Business Intelligence

Kliknij, aby powiększyć »


Przy budowaniu analizy wykorzystywane są tzw. miary oraz wymiary. Miary to dane, których ma dotyczyć analiza (np. wartość sprzedaży, wielkość marży, stan zapasów, cena nabycia). Analizujemy je pod względem wymiarów, czyli kontekstów analiz (np. czas, kontrahent, region, produkt). Business Intelligence oferuje różne formy prezentacji danych – od tabel przestawnych, przez różne typy wykresów, aż po mapy. Co ważne, te same dane mogą być prezentowane na ekranie jednocześnie w różnych formach. Zbudowany raport można łatwo modyfikować – narzędzie Business Intelligence pozwala na elastyczną zmianę perspektyw analiz tak, aby otrzymać pełniejszy obraz rzeczywistości. Raporty i analizy mogą różnić się poziomem agregacji danych (np. wszyscy kontrahenci, wybrana grupa lub konkretny kontrahent). Użytkownik w każdej chwili ma możliwość elastycznego modyfikowania sposobu prezentacji danych.

Aby dostęp do informacji był szybki i ergonomiczny, stworzyliśmy koncepcję BI Everywhere, zgodnie z którą Użytkownik ma możliwość tworzenia raportów kontekstowych. Przygotowana wcześniej analiza może być wywoływana w kontekście konkretnych kontrahentów lub artykułów. W praktyce oznacza to, że możemy np. analizować sprzedaż dla wybranych trzech klientów lub koszty magazynowania dla wybranej grupy towarów. Wystarczy na liście kontrahentów/artykułów wskazać odpowiednie pozycje i wywołać raport. Nie ma potrzeby budowania analizy za każdym razem od nowa.

Comarch ALTUM Business Intelligence to zaawansowane narzędzia analityczne dostępne dla każdego użytkownika systemu. Jest to ważny wyróżnik rozwiązania, ponieważ każdy pracownik może opierać swoje decyzje na aktualnych i wiarygodnych informacjach. Przygotowanie raportów nie wymaga już wsparcia informatyka – każdy pracownik jest w stanie zrobić to samodzielnie. Dzięki Pracownicy otrzymują dokładnie taką analizę, jakiej potrzebują. Jeśli zapragną bardziej szczegółowych informacji lub zechce zmienić perspektywę analizy, nie ma potrzeby tworzenia raportu od nowa. Wystarczy wprowadzić zmiany na zbudowanym wcześniej raporcie.

BI Everywhere

Dostęp do informacji zgromadzonych w Comarch ALTUM możliwy jest nie tylko w biurze, z poziomu systemu. Dzięki funkcji e-BI autoryzowane osoby mają możliwość monitorowania sytuacji w firmie z dowolnego miejsca i o dowolnej porze w oknie przeglądarki internetowej. W ten sposób mogą być dostępne wszystkie typy raportów budowane w Comarch ALTUM.  Zdalny dostęp do raportów i analiz możliwy jest także za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Pozwala na to funkcjonalność zintegrowanej z Comarch ALTUM aplikacji Comarch Mobilny Menadżer.

Business Scorecard

Czy firma osiąga zamierzone cele? Jak się ma obecna sytuacja w stosunku do okresu poprzedniego? Czy kondycja firmy budzi zastrzeżenia? Odpowiedź na te i wiele innych pytań daje Zrównoważona Karta Wyników, czyli Business Scorecard (BSC).

Zrównoważona Karta Wyników (BSC)

Kliknij, aby powiększyć »


Funkcjonalność BSC pozwala na zdefiniowanie kliku lub kilkunastu wskaźników, zwanych Kluczowymi Wskaźnikami Efektywności (KPI – Key Performance Indicators). Mogą nimi być np. stopa zwrotu z inwestycji, stosunek należności do zobowiązań, liczba nowo pozyskanych klientów itd. Wartości tych wskaźników są miernikami stopnia realizacji założonych przez przedsiębiorstwo celów. Na Zrównoważonej Karcie Wyników możemy monitorować nie tylko same wartości Kluczowych Wskaźników Efektywności, ale i analizować ich trend oraz sprawdzać, czy bieżąca wartość jest pożądana. Informacje tego typu prezentowane są w przystępnej formie graficznej. Możliwości biznesowego wykorzystania BSC są bardzo szerokie. Kluczowe Wskaźniki Efektywności zapisane na Strategicznej Karcie Wyników mogą posłużyć do modelowania realizacji strategii działania firmy, czy  też monitorowania zaplanowanego budżetu.

Budżetowanie

Budżetowanie w działalności jednostek gospodarczych jest jednym z podstawowych narzędzi wspomagających oraz determinujących rozwój przedsiębiorstwa. Celem budżetowania jest zapewnienie efektywnego zagospodarowania ograniczonych zasobów, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo. Dla firm działających w oparciu o budżety idealnym rozwiązaniem jest Comarch ALTUM Budżetowanie.

Budżet roczny przygotowany w Comarch ALTUM

Kliknij, aby powiększyć »


Funkcjonalność budżetowania porządkuje realizację strategicznych celów i efektywne wykorzystanie zasobów.  Przygotowanie budżetu odbywa się w nowoczesnym narzędziu będącym integralną częścią systemu Comarch ALTUM. Możliwe jest tworzenie budżetu w różnych wariantach, np. optymistycznym, realistycznym, pesymistycznym. Dostęp do poszczególnych części stworzonego budżetu mają tylko wybrane osoby. Wgląd do danych bieżących pozwala monitorować stopień realizacji budżetu. Dzięki poglądowi na sytuację obecną możemy prognozować wyniki finansowe na przyszłe okresy.

Subskrypcja i alerty

Comarch ALTUM wyposażony jest w mechanizmy pozwalające na wykrywanie nieprawidłowości i odchyleń natychmiast, kiedy się pojawią, co daje możliwość szybkiej i adekwatnej reakcji.

Subskrypcja e-mail w Comarch ALTUM pozwala na cykliczne wysyłanie raportów z aktualnymi danymi do wybranych adresatów

Kliknij, aby powiększyć »

  • Mechanizm alertów pozwala na wyświetlanie komunikatów ostrzegawczych w systemie Comarch ALTUM. Pojawiają się one w ściśle zdefiniowanych sytuacjach (np. kiedy poziom zapasów na magazynie spadł poniżej stanów minimalnych, poziom zaległych płatności przekroczył bezpieczną wartość itd.);
  • Subskrypcja to mechanizm, który ten pozwala okresowo wysyłać wybranym osobom aktualne raporty BI za pośrednictwem poczty elektronicznej. Takie rozwiązanie daje dostęp do raportów nawet osobom nie pracującym w systemie Comarch ALTUM. Subskrypcję można wykorzystywać do bieżącego monitorowania efektów pracy, zarówno własnej, jak i podwładnych (np. sprzedawcy co tydzień mogą otrzymywać raport o wielkości sprzedaży w swoim regionie).

Data Mining

Data Mining polega na drążeniu informacji, które nie są widoczne „na pierwszy rzut oka”, a mogę być użyteczne. Taką informacją jest struktura sprzedaży, a dokładniej związki między sprzedażą poszczególnych produktów. Narzędzie Data Mining udostępnia tego typu informacje w czytelnej dla każdego postaci diagramu. Połączenia między sprzedażą określonych produktów są prezentowane w formie strzałek. Na diagramie w prosty sposób można analizować siłę i kierunek tego typu związków, a uzyskane informacje wykorzystać następnie w przygotowywaniu promocji, planowaniu rozmieszczenia towarów w sklepie czy w budowaniu zestawów.

Analiza koszyka produktów pozwala na zidentyfikowanie związków między sprzedażą poszczególnych produktów

Kliknij, aby powiększyć »


Przykład zastosowania: jeśli odkryjemy, że produkt X słabo się sprzedaje, ale najczęściej w połączeniu z komplementarnym produktem Y, stwórzmy z nich zestaw i podnieśmy cenę. W ten sposób zwiększymy sprzedaż.

Oprócz analizy struktury sprzedaży, Data Mining pozwala także na predykcję przyszłej wielkości sprzedaży. Dzięki zaimplementowanemu w Comarch ALTUM algorytmowi predykcji opartemu o drzewa decyzyjne można przewidywać sprzedaż poszczególnych towarów/usług w przyszłości na podstawie danych z przeszłości. Wyniki analiz prezentowane są w przystępnej formie wykresu.
Scroll to top